Hoppa till sidans innehåll

Skolflygning


Vill du lära dig flyga radiostyrt? Du kanske flög "för länge sedan" och vill ta upp hobbyn igen?

Strängnäs Modellflygares Flygskola hjälper dig att enkelt komma igång. Vi har lättflygna trainers med både el- och metanoldrift. Och naturligtvis med dubbelkommando så att det hela inte behöver sluta med en hög balsaflisor.

Har du ett eget plan, men känner dig ovan, hjälper vi dig att få upp maskinen i luften, och medelst dubbelkommando, på ett säkert sätt trimma in både den och dig.

Kontakta vår ansvarige flyglärare på epost This is a mailto link, för närmare upplysningar.

 

Vår nya el-drivna trainer, Multiplex Mentor

 

Hur fungerar skolflygning?

 

Skolflygningen fungerar så att två radiosändare kopplas samman med en trådlös överföring. Eleven har ena sändaren och läraren den andra. När läraren trycker in en knapp och håller den inne, är det elevens spakrörelser som når flygplanet. Blir flygningen för vinglig och för nära moder jord släpper läraren sin knapp och styr med sina spakar och räddar upp situationen.

Vid första flygpasset startar läraren planet och tar upp det på betryggande höjd. Eleven får sedan i lugn och ro bekanta sig med de olika rodrens effekter - och bieffekter. Efter några pass kan eleven spaka planet i en stor och fin åtta med bibehållen höjd.

Därefter är det dags för eleven att få starta själv och bekanta sig med propellerströmmens hyss på flygplanet och hur man med sidorodret kompenserar detta. Detta låter enkelt man kan vara nog så knepigt innan man blir van.

 

Flygskolning

Koncentrerad elev under övervakning av flygläraren

 

Sedan är det dags att börja träna in landningsförfarandet. Att lägga planet i medvinden och sänka farten, svänga över på basen och sänka farten ytterligare för att slutligen svänga in på finalen. Precis samma procedurer som när fullstora flygplan ska landa. I början tränas allt utom själva landningen, dvs valet av flygväg, hastighetsanpassning och inriktning på banan. Därefter fullt pådrag och så samma procedurer igen.

Så småningom, när allt sitter perfekt, går man över på själva landningsförfarandet. Här gäller det att få planet att "sluta flyga" på ett bestämt ställe och INTE att styra ned det på marken. Ett fel som faktiskt många självlärda piloter ständigt envisas med att göra. Det brukar yttra sig som rejäla "känguruhopp" vid landningen och inte sällan nosar planet runt och blir liggande med krokigt landningsställ.

När landningen börjar "sitta säkert" övergår man till att lära sig diverse konstigheter man kan råka ut för. Överstegring och vikning, motorstopp mm. Vi provocerar in planet i spinn och lär oss att häva spinnen. Vi stänger av motorn och tränar bedömningslandningar, som det kallas när man utan motor glidflyger ned och landar (då kan man ju inte dra på och göra om). Vi lär oss loopingar och rollar, kubanska åttor och...

...ja, nu KAN eleven faktiskt flyga och kan börja träna på egen hand! Ofta vill eleven "ha läraren med" via dubbelkommandokabeln när det är dags att premiärflyga det egna, nyinförskaffade flygplanet.

 

Snart klarar man att flyga helt själv utan lärarinblandning


Tack till www.autopartner.se  för hjälpen till Mentorn och de två Multiplex SX radiostyrningarna till vår nya flygskola, "Gasman's Flight Academy"

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38 Skribent: Magnus Bernroth

Postadress:
Strängnäs MF - Flygsport
Åke Carlsson, Fridhemsgatan 21 N
64540 Strängnäs

Besöksadress:
Näset, Näsbyholm
64591 Strängnäs

Kontakt:
Tel: 070 760 52 23
E-post: This is a mailto link

Se all info